Veel voorkomende klachten die opgelost of verminderd kunnen worden zijn:

Hielspoor

Wat is een hielspoor?

Hielspoor, ook wel Fasciitis plantaris genoemd, is een ontsteking van de fascia (bindweefsel) aan de onderzijde van de voet. Het is de meest zwakke plek van de voet. De meest pijnlijke plek zit aan de onderzijde van de voet in het midden van de hiel.

We onderscheiden 2 soorten hielspoor

1. Chronisch: Deze vorm van hielspoor is eigenlijk een verkalking van de aanhechting van de voetzoolpees. Bij deze vorm komt de pijn langzaam opzetten en gaat dan zoveel pijn doen dat lopen en staan bijna niet meer gaat. Soms wordt de voet ook warm en dik.
  2. Traumatisch: Bij deze vorm is de pijn plotseling opgekomen en weet men niet wanneer of hoe het gekomen is. Meestal komt het door verkeerd schoeisel of door het “verstappen” van de voet. Hierdoor wordt de voet op een verkeerde wijze neergezet of verkeerd gebruikt met lopen.Hoewel de gehele achtervoet pijnlijk is, is de specifieke plek aan de binnenzijde van de voet aan de voorzijde van de hiel.

Ondanks dat veel patienten al bij de huisarts geweest zijn voor pijnstilling of bij de fysiotherapeut voor een massage, heeft het lopen op een speciale zool, die aangepast is voor de hielspoor, het meeste effect.

Met de juiste correctiezolen wordt de druk van de pijnlijke plek afgehaald, hierdoor kan de ontsteking tot rust komen en kan de voet gewoon belast worden.

De gemiddelde hielspoorpatient is met ca 14 maanden van de hielspoor af mits de zolen elke dag worden gedragen.

Vermoeide / branderige voeten

Veel mensen hebben last van vermoeide en branderige voeten.

Dit komt meestal door een verkeerde stand van de voeten. Hierdoor worden de voeten verkeerd belast en daardoor overbelast. Het gevolg van deze overbelasting zijn vermoeide benen en branderige voeten.

Deze klachten kunnen bij iedereen voor komen maar meestal als iemand tijdens zijn werk veel moet staan of lopen.

Door de juiste correctiezolen te gebruiken verminderd of verdwijnt de branderigheid in de voeten en het zware gevoel in de benen.

Zwikken

Bij overmatig zwikken naar de buitenkant van de voeten worden deze elke keer overbelast.

Dit kan betekenen dat er een verkeerde stand van de voeten is, of iemand heeft een lage spierspanning waardoor de voeten niet op de juiste manier neergezet kan worden.

Elke keer als de voeten de grond raken om de volgende stap te maken dan zwikken de voeten naar de buitenkant en kan het gevoel van vallen geven.

Binnen in de voeten rekken dan de banden en spieren op, hierdoor worden deze overbelast en kunnen dik worden en pijn gaan doen. De klachten die er uit voort kunnen komen noemt men een inversietrauma.

Dit is goed te behandelen met de juiste correctiezolen.

Beenlengteverschil

Beenlengteverschil komt veel voor en wordt veel onderschat maar is heel belangrijk omdat het zwaartepunt van het lichaam niet op de juiste plaats zit en hierdoor scheef staat. Zonder het zelf te weten neemt het lichaam een verkeerde stand aan waardoor diverse klachten worden veroorzaakt.

De meest voorkomende klachten zijn lage rugpijn en kniepijn. Het verschil kan ontstaan na en operatie van de knie of de heup. Ook kan het komen door een ongeval of tijdens de groei van het skelet.

Deze klachten zijn met correctiezolen goed op te lossen. Meestal zijn er nog andere klachten die ook gelijk gecorrigeerd worden.

Holvoeten en platvoeten

Het verschil tussen deze voettype wordt veroorzaakt door de spierspanning.

Bij holvoeten is er een hoge spierspanning en bij platvoeten een lage spierspanning.

Bij holvoeten staat er veel spanning op de voeten, hierdoor zijn ze erg stug en hebben een hogebinnenboog. Ook is er minder draagvlak van de voeten omdat alleen de hiel en de voorvoet de grond raken.

De klachten zijn dan meestal pijn onder de hiel en de “bal” van de voeten en geeft nogal eens vermoeidheid met staan en lopen.

Bij platvoeten staat er juist weinig spanning op de voeten waardoor ze heel flexibel zijn en hebben een lage binnenboog die soms helemaal op de grond ligt. Hierdoor rusten de voeten helemaal op de grond.

De klachten zijn meestal vermoeide voeten, pijn aan de binnenzijde van de voeten, kniepijn aande binnenzijde en lage rugpijn.

Deze klachten zijn goed op te lossen met correctiezolen die de stand van het lichaam corrigeren.

Knobbel – Hallux Valgus

De knobbel is een uitstekend gedeelte van het 1e middenvoetsbeentje en de grote teen.

Het uitstekende gedeelte zit altijd op het scharnierpunt van de grote teen en het 1e midden-voetsbeentje.

De eerste oorzaak van een hallux valgus is niet de hoge hakken en de smalle schoenen maar een verkeerde stand van het hielbeen.

De pezen die aan de binnenzijde van de voeten lopen beginnen bij het hielbeen en eindigen bij de grote teen.

Als het hielbeen naar binnen zakt en er veel spanning op de pezen komt dan is het scharnierpunt het zwakste punt aan de binnenzijde van de voet. Hierdoor ontstaat een hallux valgus.

Als een hallux valgus operatief is verwijderd dan is het wel noodzakelijk om op correctiezolen te blijven lopen omdat de oorzaak door de operatie niet is weggenomen. Een hallux valgus verwijderen kan alleen operatief.

Als er aangepaste zolen worden gebruikt en de voet op de juiste manier gesteunt wordt dan wordt de knobbel tegen gehouden.

Kniepijn

Kniepijn kan door veschillende oorzaken ontstaan.

• Overbelasting
  • Verkeerde stand van de voeten en benen
  • Niet of slecht buigzame grote tenen (hallux rigide / hallux limitis)
  • Kinderen in de groei

Met de juiste correctiezolen zijn deze klachten te verminderen of helemaal op te lossen.

Voorvoetpijn

Het doorzakken van de voorvoet kan een zeurende of stekende pijn veroorzaken.

Bij een zeurende pijn is de gehele voorvoet gevoelig vooral onder de “bal” van de voet. Meestal wordt er dan van een doorgezakte voorvoet gesproken.

Bij een stekende pijn in de voorvoet is er meestal een beknelling van een zenuw. Deze pijn geeft meestal meer irritatie dan de zeurende pijn.

Beide klachten zijn meestal op te lossen met correctiezolen.

Reumatoide Artritis

Reumatoide Artritis (RA) is een zeer pijnlijke vorm van reuma die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Vooral de gewrichten van de handen en voeten, de knieen, de polsen en de enkels zijn vaak aangedaan.

De ontstekingen ontstaan door een fout in het afweersysteem. Het afweersysteem reageerd normaal gesproken op de schadelijke indringers (zoals bijvoorbeeld bacterien) met een ontsteking; het lichaam tracht hiermee de indringer onschadelijk te maken. Bij mensen met RA valt het immuunsysteem eigen lichaamscellenaan; in dit geval de gewrichten. RA wordt dan ook wel een zogenaamde autoimmuunziekte genoemd.

Door de voorstschrijdene ontstekingen veranderd het gewricht, de ruimte tussen op elkaar passende gewrichtsdelen wordt kleiner en kan uiteindelijk volledig verdwijnen. Hierdoor treedt er schade op in de gewrichten waardoor vergroeiingen kunnen ontstaan. Uiteindelijk kunnen de gewrichten hun natuurlijke beweging niet meer maken en nemen zij vaak een vreemde stand aan die niet meer gecorrigeerd kan worden.

Men weet niet waarom het afweersysteem zich bij sommige mensen tegen het eigen lichaam keert.Wel weet men inmiddels dat mensen met RA een teveel aan TNF in hun gewrichten hebben. Dit TNF, dat normaal een belangrijke rol speelt in het immuunsysteem doordat het ontstekingen bevorderd en in stand houdt, blijkt bij mensen met RA in een te hoge concentratie aanwezig te zijn.

Diabetes Mellitis (suikerziekte)

Regelmatig wordt de vraag gesteld “wat heeft diabetes nu met voeten te maken?” Aandacht voor uw voeten is belangrijk, zeker als u diabetes hebt. Op den duur kunt u namelijkte maken krijgen met vervelende gevolgen van diabetes, ook wel complicaties genoemd. Een van de voorkomende complicaties is de diabetische voet.

Oorzaken
Voetafwijkingen bij mensen met diabetes worden veroorzaakt door problemen met de bloedvaten en de zenuwen. Te vaak een te hoge bloedglucose kan op den duur de zenuwen in het lichaam beschadigen. Dit kan leiden tot minder gevoel in uw voeten waardoor u wamte of pijn minder of helemaal niet voelt. Hiedoor is een grotere kans op infecties en zweren omdat u blaren en wondjes nietmeer (goed) opmerkt. Het kan ook zijn dat u pijnscheuten of krampen krijgt in uw benen of voeten.Te vaak een te hoge bloedglucose tast ook de bloedvaten aan. Het bloed kan dan niet meer optimaal door het lichaam stromen. Dit merkt u het eerst aan uw voeten, omdat de voeten het verst verwijderd zijn van het hart. Door een minder goede bloeddoorstroming zijn de voeten vaak koud, rood van kleuren extra gevoelig voor kou en warmte.

Symptomen
De diabetische voet is onder andere te herkennen aan: droge voeten of kloofjes; minder gevoel in de voeten; tintelingen of pijn; wondjes die moeilijk genezen en verkleuringen aan tenen of voeten. Als u er op tijd bij bent en regelmatig laat controleren voorkomt u ernstige infecties, standsafwijkingen van de voet en in het ergste geval zelfs amputatie.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Blijft op de hoogte van aanbiedingen en kortingsacties!

Podologiepraktijk

Jelier Podologiepraktijk
Oranjeplein 21
3297 CV Puttershoek

Schoenmode

Jelier Schoenmode
Oranjeplein 21
3297 CV Puttershoek

Zondag & maandag
Gesloten

Dinsdag t/m vrijdag

Zaterdag

Wij hebben geen koopavond!

Telefoon